Livet som lastbilschaufför
Det finns gott om yrken där man sitter ner mycket och det finns många yrken med pressade situationer och förutsättningar. Ett av de yrken som många inte tänker på men som passar perfekt in bland dessa två kategorier är lastbilschaufför. Det är ett yrke som många antingen älskar eller hatar.
Som lastbilschaufför kan du ha väldigt omväxlande arbetsuppgifter, från att transportera varor, bilar eller olja långt bort till att utföra andra transporter på kortare sträckor. I det här fallet är sträckorna relativa eftersom vissa chaffisar skulle tycka ett pass från Norrland till Skåne är kort, vilket det även är jämfört med sträckor som sträcker sig över flera länder. Det är vanligt att man får vara ute i flera dagar i sträck, oftast i veckopass. Då får du oftast bo i lastbilshytten också. Du har en viss sträcka du måste ta dig igenom per dag och du har bara ett bestämt antal timmar på dig, om du inte stannar eller sover tillräckligt kan du få saftiga böter.
Det är här en stor del av stressen dyker upp. Först och främst har du bara dig själv att lita på. Kan du inte lösa problemen som dyker upp under resan kommer du att bli försenad. När bilköer, olyckor och andra oförutsägbara händelser sker så kan stressnivån stiga rejält.
För många så är det också en del av charmen i yrket. Att få åka bil hela dagen, lyssna på musik eller radio, vara för sig själv och använda hjärnan till att lösa problem är kul för många. Att sova i lastbilen kan till och med kännas skönt efter ett tag. Naturligtvis beror komforten på vilken lastbil man kör också. Det finns massor av bra lastbilsmärken, som exempelvis DAF, Volvo, Scania och Mercedes. Dock är det vanligt att många chaufförer delar på samma lastbil och att den redan då har 10 år eller mer på nacken. Det är med andra ord slitigare än vad du tror, men många älskar yrket ändå.