Byta olja
Motoroljan fyller flera nödvändiga funktioner i bilmotorn – den både smörjer och kyler motorn, rostskyddar och rengör genom att lösa upp smuts. Oljan hjälper också till att täta kring packningar. Slarva därför inte med oljebytet utan följ instruktionerna i din bils servicebok som anger hur ofta byte bör göras; serviceintervallet kan vara exempelvis ”1500 mil eller 12 månader”. Den maxgräns som inträffar först, vare sig det är antalet mil eller antalet månader, indikerar att det är dags för ett oljebyte. Att inte dröja med bytet är särskilt viktigt om man oftast kör korta sträckor eftersom dessa ökar risken för att kondens ansamlas i oljan. Gör gärna bytet på hösten som en förberedelse inför vinterhalvåret. Kalla temperaturer gör oljan mer trögflytande och därmed sämre på att smörja. Kallstarter sliter också extra mycket på motorn.
Den enklaste lösningen är förstås att låta en verkstad ombesörja oljebytet, men det är inte särskilt svårt att byta olja själv. Oljetråget kommer du åt på undersidan av bilen, där du helt enkelt skruvar loss avtappningspluggen. Dra samtidigt ur mätstickan för att underlätta cirkulationen. Gör bytet när bilen är varm så rinner oljan ut lättare. Byt alltid oljefilter vid byte av olja. Är filtret igengrott av smuts fyller det inte längre sin funktion utan smutsen cirkulerar tillbaka i motorn. Nytt oljefilter hittar du hos Mekster som saluför filter till de allra flesta bilmodeller. Häll aldrig ut motorolja i avloppet eller i en gatubrunn utan lämna den i avsedd behållare på miljöstationen, där du också lämnar in det gamla oljefiltret.
Snåla inte när du köper motorolja – det är värt pengarna att köpa en olja av bra kvalitet. Syntetisk olja kan upplevas som dyr jämfört med mineralolja men på sikt sparar man pengar genom att syntetolja minskar bränsleförbrukningen och smörjer motorn bättre så att den kräver mindre underhåll och håller längre. Mer information om oljebyte kan du läsa på Automotorsport.